verpakking of inhoud

deel dit bericht

het gaat om de (inhoud) verpakking

Je hebt goed nagedacht over je communicatieboodschap. Waarom is het dan zo lastig de inhoud goed over te brengen? Dat beslissingen nauwelijks rationeel tot stand komen, weten we. Ook al is je verhaal nog zo sterk. Dus slaat de doelgroep niet aan op jouw verhaal? Goede kans dat het dan aan de verpakking ligt.

oerbrein aan het stuur

Om het concreet te maken: slechts 5% van de beslissingen die we dagelijks nemen, komt rationeel onderbouwd tot stand. We kiezen in 95% van de gevallen onbewust en automatisch. Logisch, want het zou veel te veel energie kosten om bij alles wat we doen een heel denkproces op te starten. Dus zit het oerbrein in de meeste gevallen aan het stuur. Simpel gezegd is dit het emotionele deel van onze hersenen. Beïnvloed door een heel pakket aan ervaringen en actief bij bijvoorbeeld lust, verlangen, angst en walging.

Hoe we dat deel van onze hersenen kunnen bereiken, daar hebben neurowetenschappers boeken over volgeschreven. En toch is er geen duidelijk patroon. Het blijft verbazingwekkend om te zien wat mensen wél of niet in beweging brengt.

Bij Vechtlust zijn we hier dagelijks mee bezig. We voorzien droge teksten van een emotionele laag. Maken van feitelijke informatie levendige verhalen. We zetten aan tot dialoog. Voegen verbeelding toe. Vaak samengebracht door een creatief concept. Zo sluiten we aan op onbewuste patronen, ervaringen en verlangens van de doelgroep. En dat werkt.

Nieuwsgierig wat we zouden doen om jóúw doelgroep te raken? Neem gerust contact op met Jochem om erover door te praten.

vacature: communicatiemedewerker

Heb jij zin om binnen ons team rake communicatie verder te brengen?

arbeidsmarktcommunicatie: 5 tips

Meer effect bereiken met je arbeidsmarktcommunicatie? Er gelden andere regels dan een paar jaar geleden. Wij helpen je transformeren.

zonder inlevingsvermogen zijn we nergens

Vaak gaat het zo: je hebt een doel, bij een doelgroep, en daar is iets van communicatie voor nodig.

Toe aan een nieuwe communicatiestijl?

Een stijl die versterkend, verhelderend en herkenbaar werkt voor je organisatie? Zo doen we dat.