Veilig Verkeer Nederland (VVN) is de organisatie die - al meer dan 80 jaar - werkt aan verkeersveiligheid in Nederland. Via bewustwordingscampagnes en educatieprogramma’s adviseren, verbinden en faciliteren ze mensen die zich (vrijwillig) inzetten voor een verkeersveilige leefomgeving.
‘U wilt hier rechtdoor, mag dat?’ Aanvankelijk wilde Veilig Verkeer Nederland speciaal voor senioren een test laten ontwikkelen om de verkeerskennis te peilen. Wij werden gevraagd om een concept voor de communicatiecampagne en het ontwerp te verzorgen.
Hoewel senioren de hoofddoelgroep waren, was het nog interessanter om zo’n opfriscursus zodanig te positioneren dat hij eigenlijk voor alle actieve verkeersdeelnemers geschikt was. We ontwikkelden een campagne, met daarin een outdoor-strategie en radio-commercials voor regionale zenders. Ook konden ouderen in Nederland via mediapartner PLUS Magazine kennismaken met de sneltest.
Het fotografieconcept toont twee fitte senioren die laten zien met welke verkeersvragen zij zo nu en dan te maken hebben. Ook maakten we het design voor toepassingen zoals de app en actiewebsite.
In drie maanden werd de Opfriscursus meer dan 300.000 keer bezocht. Veilig Verkeer Nederland heeft de Opfriscursus inmiddels uitgebreid naar andere, ook jongere doelgroepen.
Veilig Verkeer Nederland (VVN) is de organisatie die - al meer dan 80 jaar - werkt aan verkeersveiligheid in Nederland. Via bewustwordingscampagnes en educatieprogramma’s adviseren, verbinden en faciliteren ze mensen die zich (vrijwillig) inzetten voor een verkeersveilige leefomgeving.