2 augustus 2022

Arbeidsmarkt-communicatie: 5 tips

deel dit bericht

Meer effect bereiken met je arbeidsmarktcommunicatie? Er gelden andere regels gelden dan een paar jaar geleden. Hier wat inspiratie.  


1.     begin als een strateeg


Arbeidsmarktcommunicatie bestaat voor een belangrijk deel uit positioneren. Jouw merkidentiteit moet in elke communicatie-uiting voelbaar zijn en overtuigend worden uitgedragen. Is je middelenmix op orde? Val je voldoende op tussen je concurrenten? Bereik je je doelgroep op de juiste momenten? Ben je prikkelend, helder, onderscheidend? Een creatief visueel concept en een originele media-aanpak of campagne kunnen net het verschil maken.
 

2.     denk als een kandidaat


Als je een baan zoekt, wil je niet alleen weten wat je gaat doen, maar ook voelen hoe het is om ergens elke dag rond te lopen. Of je ergens past en lol kunt hebben. Straal jij je identiteit, je karakter voldoende uit? Niet? Dan heb je misschien meer verhalen nodig. In woord en beeld. Laat mensen voelen hoe de sfeer in huis is. Wat voor types er rondlopen. Wat ze zeggen. En op welke manier. Met hulp van storytelling maak je contact met je doelgroep vanuit dat ‘ondefinieerbare dat zo kenmerkend is’ voor jouw organisatie.

3.     plan als een salesmanager


Veel salestrajecten duren maanden, zo niet langer. Voordat een koude lead een warme wordt, en daarna klant, gaan ze een hele funnel door. Zo is het ook met kandidaten. Als je pas begint met nadenken als je NU iemand nodig hebt, ben je te laat. Zet een stevige basis neer die jou op de gewenste manier positioneert en zorg dat je continu op de gewenste manier top of mind blijft bij je doelgroep. 
 

4.     schrijf als een marketeer


“Ben jij gedreven, enthousiast, ervaren, allround, flexibel, oplossingsgericht, communicatief sterk, stressbestendig en leergierig? Dan mag je misschien wel bij ons komen werken.” Jammer joh. De tijd dat je het als werkgever voor het zeggen had, is echt voorbij. Vervang het spervuur aan eisen in je vacaturetekst door vragen en een uitnodiging: wie ben jij, wat zijn jouw carrière-wensen, laten we eens kijken of we bij elkaar passen. Marketing-denken begint bij de behoefte van de doelgroep.    

5.     inspireer als een leider


We vergeten nog wel eens dat de beste kandidaten jouw bedrijf via-via weten te vinden. Zijn jouw medewerkers trotse ambassadeurs? Werven ze mee in hun eigen netwerk? Kunnen ze goed uitleggen wat jou als werkgever aantrekkelijk maakt en wat je unieke eigenschappen zijn? Laat jouw mensen het woord doen, en maak dat zo authentiek mogelijk.
 
Een keertje sparren over jouw positionering als werkgever?
Neem contact op met Jochem.

vacature: communicatiemedewerker

Heb jij zin om binnen ons team rake communicatie verder te brengen?

verpakking of inhoud

Maak jij echt zelf de beslissing iets te doen? En hoe komt dat dan? Een beetje neurowetenschap voor jou.

zonder inlevingsvermogen zijn we nergens

Vaak gaat het zo: je hebt een doel, bij een doelgroep, en daar is iets van communicatie voor nodig.

Toe aan een nieuwe communicatiestijl?

Een stijl die versterkend, verhelderend en herkenbaar werkt voor je organisatie? Zo doen we dat.