4 oktober 2021

Je wilt ze pakken. Maar hoe?

deel dit bericht

Vaak gaat het zo: je hebt een doel, bij een doelgroep, en daar is iets van communicatie voor nodig. Vervolgens moet je keuzes maken. Over boodschap, toon en vorm. Wat werkt het best? Moet je ze informeren, instrueren, verleiden, opschudden, indoctrineren, overdonderen of charmeren? Of alles tegelijk?

Inlevingsvermogen

Veel vragen dus. En eigenlijk is er altijd maar één partij het beste antwoord weet: de doelgroep. En die kun je niet altijd bevragen. Dus of communicatiekeuzes nu tot stand komen met hulp van psychologische modellen, wetenschappelijke methodieken, ervaring of gewoon gezond verstand: zonder inlevingsvermogen zijn we nergens.

Balans

Daarnaast doen we bij Vechtlust veel onderzoek als we een communicatiestrategie opstellen en creatieve concepten bedenken. Vanachter het bureau maar het liefst via interviews, gesprekken, observaties, of met hulp van persona. Het draagt eraan bij dat we met boodschap, toon, creatieve thema’s en visualisaties de balans houden tussen het belang en doel van jou als afzender, de perceptie van de doelgroep op jouw boodschap of onderwerp, en de noodzaak om op buik-niveau te raken of op te vallen.

Bron van inspiratie

De behoeften, percepties en gedragingen van je doelgroep zijn bovendien een bron van inspiratie bij je creatieve brainstorm. Het helpt je associëren, omdenken en verbanden leggen die je eerder niet zag.

Tip: moet je communiceren over een complex of gevoelig onderwerp? Maak per segment van je doelgroep een persona. En doe dat het liefst in een sessie met een team van heel verschillende collega’s. Zo kom je op een speelse en snelle manier tot verrassende inzichten over je strategie. Inspiratie nodig bij je doelgroepsanalyse? We helpen je graag op weg.

vacature: communicatiemedewerker

Heb jij zin om binnen ons team rake communicatie verder te brengen?

arbeidsmarktcommunicatie: 5 tips

Meer effect bereiken met je arbeidsmarktcommunicatie? Er gelden andere regels dan een paar jaar geleden. Wij helpen je transformeren.

verpakking of inhoud

Maak jij echt zelf de beslissing iets te doen? En hoe komt dat dan? Een beetje neurowetenschap voor jou.

Toe aan een nieuwe communicatiestijl?

Een stijl die versterkend, verhelderend en herkenbaar werkt voor je organisatie? Zo doen we dat.